LEVANTOgroep ten tijde van corona

“2020 Is een jaar dat ons lang zal bijblijven. Het jaar van de corona epidemie. Het begon als een griepje en eindigde in een pandemie. Het heeft veel van ons gevergd maar we hebben ons daardoor niet uit het veld laten slaan. We kunnen trots zijn op de creatieve manier waarop we met de gevolgen van corona zijn omgegaan en we hebben er veel van geleerd. We zullen die lessen meenemen naar de komende jaren. Naar verwachting zullen die er een stuk zonniger uitzien dan afgelopen jaar.” – LEVANTOgroep Bestuurder Paul Schefman in de eindejaarsboodschap aan alle medewerkers en vrijwilligers.

Continueren zorgaanbod

Bij LEVANTOgroep gelden sinds maart 2020 maatregelen om het risico op besmetting met het coronavirus (COVID-19) zo klein mogelijk te houden. Wij volgen hierbij de richtlijnen van de GGD-RIVM en het kabinet. Wij continueren ons zorgaanbod tijdens de corona-crisis. Dat betekent concreet dat wij onze cliënten blijven begeleiden, voor onderdak zorgen indien nodig, dagopvang regelen waar mogelijk en dat de intake van nieuwe cliënten gewoon doorloopt. 

Bekijk hier onze actuele dienstverlening.

Met aangepaste dienstverlening

Wel waren we gedwongen om: persoonlijk contact met onze cliënten te beperken, tijdelijk te stoppen met een aantal van onze participatie activiteiten, bezoek aan cliënten in woonvormen zeer te beperken of tijdelijk op te schorten. Onze vrijwilligers wilden graag bijspringen maar ook dat kon bijna niet. Daarom stapten we snel over op digitale begeleiding en creatieve manieren om contacten te onderhouden.

Bekijk hier bijvoorbeeld de ludieke actie van onze collega’s in het team participatie en LEVANTOgroep Vrijwilligers om hun cliënten een hart onder de riem te steken.

Omslag goed opgepakt

“De ervaring leert dat dat er meer mogelijk is met digitale zorg dan wat we gewend waren. Medewerkers zien voordelen in flexibeler werken. Digitaal contact en van thuis uit werken zijn goed te combineren met face-to-face contact en werken op locatie. Cliënten noemen ook flexibiliteit (even contact als de klachten opspelen) als pluspunt van digitale zorg.” Dat concluderen we uit de resultaten van een onderzoek dat gedaan werd naar de ervaringen van cliënten, patiënten en medewerkers met zorg op afstand tijdens de 1e corona golf in 2020.

Meer onderzoeksresultaten vind je hier.

Terug naar overzicht