Start Level-UP: training voor aspirant vrijwilligers

Bij LEVANTOgroep Vrijwilligers denken we dat je inzetten voor een ander ook voor jezelf een gevoel van zingeving brengt en een positief effect heeft op de maatschappij. Er zijn echter steeds minder traditionele vrijwilligers die voldoende tijd en ruimte hebben. Daarnaast staan er nog steeds mensen met een psychische kwetsbaarheid langs de kant. Maar waarom zou iemand met psychische kwetsbaarheden niet ook een waardevolle vrijwilliger kunnen zijn? Deze gedachte hebben we in 2020 uitgewerkt tot een pilot training waarin we met tijd, geduld en ervaringskennis een nieuwe soort vrijwilliger in zijn kracht zetten.

Succesvol oefenen met theorie en praktijk

De ‘Training Aspirant Vrijwilligers’ bestond uit 6 trainingsbijeenkomsten Eigen regie en Herstel, waarin we 10 deelnemers extra coaching, vaardigheden en vertrouwen meegegeven hebben voor het starten met vrijwilligerswerk. De opgedane kennis brengen zij sindsdien in de praktijk door te oefenen in het werkveld. Uiteraard met ondersteuning en begeleiding én erkenning via een certificaat van deelname.

Doorontwikkeling tot traject Level-UP

Inmiddels is de succesvolle training verder uitgedacht en uitgewerkt tot het traject Level-UP. Dit programma gaat ervan uit dat iemands eigen ervaringen en kwetsbaarheden jùìst kunnen en mogen ingezet worden als vrijwilliger. Na de training van 6 bijeenkomsten volgt een proefperiode van 6 maanden in de praktijk. Tijdens deze proefperiode wordt men persoonlijk begeleid.

Benieuwd naar Level-UP? Lees hier meer.